Träningar & tips

Individuell träning
Skellefteå XC strävar efter att våra medlemmar utvecklas i takt med sina individuella önskemål. Därför erbjuder vi medlemmar möjlighet att få personliga råd för att nå sina mål. Vi hjälper er med vallatips, skidteknik och löpteknik, styrka och uthållighet.

Vid behov kan vi tillsammans med medlemmen upprätta ett individuellt träningsprogram som passar individens förutsättningar och mål.

För personliga råd om din träning, kontakta oss på info@skellefteaxc.se

Gruppträning
Tränarlegenden Kenth Norström har öppna gemensamma träningstillfällen i samarbete med Skellefteå XC;

Torsdagar kl.18:00 – löpning eller sprättgång med stavar.

Söndagar kl.17:00 – rullskidåkning, stakning. 

För information om passen; Se Skellefteå XCs officiella facebooksida eller gå med i facebookgruppen för skidåkning i Skellefteå.

Kenth hjälper också till med löpträning genom AIK Friidrott;

Måndagar kl.19:00 – intervaller och löpteknik
Samling vid Norrvalla, infarten mot Eddahallen.
Under sommaren är samlingen på Vitberget, starten av 3 km motionsspåret.

Onsdagar kl 17:15 – distanspass
Samling i Eddahallen. 
Den mörka årstiden: Valfri längd 11, 16 eller 23 km. Löptempo ca. 5- 6 min per km. Reflexväst rekommenderas!
Den ljusa årstiden: 17 km terräng. Ungefär samma sträcka varje onsdag. Ett antal pauser på vägen.

Lördagar kl 09:00 – uthållighetspass
Samling i/vid Kombihallen.
Uthållighetspass på ca. 2 tim. i lugnt tempo.

I september kommer vi att starta en träningsgrupp för tjejer. I första hand kommer träningen att läggas upp för fem tillfällen. Efter det utvärderar vi och ser om det finns behov/intresse av en fortsättning. Håll utkik här på webbsidan för närmare information inom kort.